بسیار خوش آمدید!
از شما دعوت می‌شود که از بخشهای آموزشی و مطالب مفید و نکته‌های ارزشمند بیان شده در سایت انگلیسی مثل آب خوردن دیدن و استفاده فرمایید.

Google
Web On this site
رموز موفقیت در IELTS
 
مديريت زمان اولین و مهمترين رمز موفقيت در ايلتس است و دومیش آشنائی و با مهارتها و تکنیک های پاسخگویی به سوالات...البته این به معنی بی اهمیت بودن یا کم اهمیت بودن دانش زبان انگلیسی شما نیست..اما تو آزمون جنرال نقش دو مورد اول پررنگتر از سومیه....اما منظور از مدیریت زمان چیه؟ یعنی در پاسخگوئی به سوالات ازمون برای زمان باید قائل به اهمیت خاصی شد . همه ما تو زندگیمون لااقل یه بار کنکور دادیم پس دیگه حرف زدن راجع به اهمیت زمان تکرار واضحاته.به نظر من۵۰ درصد امتحان مدیریت زمانه.۳۵ درصد مهارت ها و ۱۵ درصد زبان و ممکنه نظر شما راجع به درصد اهميت زمان غیر این باشه اما مطمئنم كه نميشه منكر اون شد. با يه حساب سر انگشتي ميشه فهميد كه براي هر سوالي چقدر فرصت داريم. من وقت تمرين هميشه كمتر به خوم زمان ميدم تا يه جوري با بازسازي شرايط امتحان با زمان كمتر خودم رو تو استرس امتحان قرار بدهم




.
امتحان
تعداد سوال
زمان امتحان
زمان هر سوال در امتحان
زمان هر سوال در تمرين

Reading
40
60
دقيقه
90
ثانيه
75-70
ثانيه

Listening
40
30
دقيقه
45
ثانيه
35-28
ثانيه

Writing
2
60
دقيقه
اولين: 25 دقيقه

دومين: 35 دقيقه
اولين: ۲۰ دقيقه

دومين: ۳۰ دقيقه

.

توی امتحان
Listening چون سوالات امتحان به ترتیب شنیده میشود لذا اجبارا بپاسخگویی به سوالات هم به ترتیب انجام می شود اما در سوالات بخش Reading ترتیب جوابگوی به سوالات سلیقه ای و در اختیار افراده...بخصوص در امتحان ریدینگ اکادمیک که غالبا ترتیب متون سختی و آسونی انها را تعیین نمی کنه ( تو ایلتس جنرال باز میشه تا حدودی روی این نکته تکیه کرد که متون اولیه اسانتر و متون بعدی به ترتیب سخت تر یا بهتر بگم پیچیده تر می شوند و چون تمام سوالات به میزان یکسانی در نمره نهایی شما موثرند فرقی نداره که شما سوال اسان را جواب دهید یا سوال سخت رو معقول اونه که همیشه راهی رو دنبال کنید که تعداد سوال درست بیشتری رو در زمان معینتون جواب بدهید.

انواع سوالهاي
Reading دز هز دو نوع امتحان General Training و Academic شامل

· Multiple choice questions

· Short answer questions

· Completion questions: Completing sentences

· Completing notes

· Completing a summary (no word bank)

· Completing a summary (with word bank)

· Completing a diagram

· Completing a flow chart

· Completing a table

· Matching a bank of headings to identify paragraphs or parts of text

· Matching a bank of writers' views/claims/information with the writer

· Identification of information in the text: yes/no/not given questions

· True/false/not given questions

· Matching lists/phrases

· Classification questions

است
.

همونطور كه مي دانيد در امتحانات
General،Academic در بخش سنجش مهارت Reading سه قسمت شامل 40 سوال وجود دارد كه در عرض 60 دقيقه بايد به اون پاسخ بدهيد و هيچ وقت اضافه اي براي انتقال پاسخ ها از برگه سوالات به پاسخنامه در اختيار شما قرار داده نمي شود. مجموع متون و سوالات بين 2000 تا 2750 كلمه در تغيير است و عموما از بخش اول به سمت بخش سوم سوالات سخت تر مي شود. قالب متون در امتحانات General به شكل يادداشت ، آگهي روزنامه، تبليغات ، دستور العمل هاي كاربري، برنامه های رستورانها , سینماها و تئاتر ها ، ثبت نامهای دانشگاهی ، گشایش و یا استفاده از حسابهای بانکی ، مسایل مربوط به گواهی نامه های رانندگی و پاسپورت , برنامه جشنها و میهمانی ها ، برنامه هاي زمانبندي قطار و هواپیما و مسافرت ها، نشريه هاي آموزشي ، بروشور، كتاب و مجلات و در امتحانات Academicمتون برگزيده اي از كتاب و مجلات و ژورنالهاي علمي است كه در سطح دانش عمومي افراد تحصيلكرده و بصورت غير تخصصي نگاشته شده است تا براي همگان قابل فهم باشد.

یک راه خوب ( امتحان شده بوسیله خودم ) اینه که قبل از شروع به پاسخگویی به سوالات هر بخش امتحان مراحل زیر رو در نظر بگبربد

1 -

2 –
:محدوده شماره سوالات هر بخش رو معلوم کنید یعنی مثلا Section 1 از سوال 10 – 1 ، Section 2 از سوال 25 – 11 ، Section3 از سوال 40 – 26 که اگر احتملا اشتباهی در وارد کردن جواب سوالات در پاسخنامه پیش آمد خیلی زود متوجه آن شوید.در هر بخش ممکنه انواع خاصی از سوالات مطرح بشه که شما بر حسب ارزیابی عملکرد هاتون در قبل از امتحانات نقاط قوت و ضعفتون را در پاسخگویی به سوالات بدونید که مثلا ممکنه تعداد اشتباهاتتون در TRUE ، FALSE ، NOTGIVEN ها بیشتر باشه و یا جواب دادن به این تیپ سوالات براتون سختتره اونها را برای بعد بگذارید . به نظر ردیف پاسخگویی به سوالات هر بخش اینجوریه که:

اول انواع

· Multiple choice questions

· Completing a diagram

· Completing a flow chart

· Completing a table

· Completing notes

بعد از اون به ترتیب

· Completing a summary (with word bank)

· Completing sentences

· Completing a summary (no word bank)

بعد از اون به ترتیب

· Short answer questions

· Matching a bank of headings to identify paragraphs or parts of text

· Matching a bank of writers' views/claims/information with the writer

· Matching lists/phrases

· Classification questions

و در نهایت

· Identification of information in the text: “ Yes/no/not given questions or True/false/not given questions “

است.خیلی از اساتید معتقدند سر امتحان ساعت ثانیه شمار دار یا حتی کرونومتر همراهتون باشه اما من به شخصه فقط تو تمرین درمنزل چنین کاری میکنم و تو امتحان حتی ساعت مچی ام را در می اورم و می گذارم یه گوشه که گاهی یه نگاهی به اون بندازم....به عقیده من بهتره امتحان را بخصوص در بخش

نمره بر مبنای ۹ باند امتیازی مجزا
Reading به چند قسمت تقسیم کرد و برای هر قسمت وزنی ( به لحاظ زمانی ) بسته به سخت تر شدن متون در نظر گرفت

Listening



Academic Reading



General Training Reading



و توضيحاتي هم درباره
Band Score
Raw score out of 40

5
16

5.5
20

6
23

6.5
28

7
30

7.5
3
۳

8
35

8.5
38

9
40


Band Score
Raw score out of 40

5
15

5.5
20

6
23

6.5
28

7
30

7.5
3
۳

8
35

8.5
38

9
40


Band Score
Raw score out of 40

4
15

4.5
19

5
23

5.5
26

6
30

6.5
32

7
34

7.5
36

8
38

8.5
39

9
40

overall :

در خواندن یک من خواننده با سه موضوع اصلی درگیر میشود
:

اولا : متن به چه چیزی مربوط است ؟

دوماً : دلیل خواند اون متن چیست؟

سوماً : به چه شکل باید ان متن را خواند تا تمام مطلب را فهمید
.

بگذارید مثالی بزنیم : مسلم است خواندن یک متن روانشناسی با یک دستور العمل کامپیوتری و یک جدول زمانبندی برنامه حرکت مترو کاملا متفاوته و نحوه استخراج اطلاعات از هر کدوام از این متون شکل متفاوتی داره

من شخصا معتقدم پاسخگوي به سوالات

1 -

2-

3 -

4-
. Reading رو ميشه در چهار مرحله كلي خلاصه كرد:نگاه كلي به متن ( Overview متن )خواندن دستور العمل و سوالات به صورت كلي( Survey سوالات و دستور العمل ها)پاسخگويي به بعضي سوالات با جستجوي جوابها دربين كلمات كليدي ( در بيشتر واقع نياز به معناي كلمه به كلمه سوال و جواب نداريم )پاسخگويي به بعضي سوالات مثل TRUE ، FALSE ، NOTGIVEN ها به كمك كلمات كليدي و معنا كردن سوال و گزينه هاي مربوطه جهت حذف دقيق گزينه هاي اشتباه

1 -
نگاه كلي به متن ( Overview متن )

از نظر من
Scan و Skim که مجموع این دو همون پیمایش یا Survey یا Overview متن جزو لاینفک خواندن است. خواندن از نظر من یک کاری شبیه حل مساله و یک عمل اکتیو است و شما در زمان امتحان با وقوف بر تکنیک های خواندن و نوع سوالات می توانید سرعت خودتون را در پاسخگویی صحیح به سوالات تا حدود زیادی بالا ببرید.این باید همیشه به خاطر داشت که وظیفه پاسخگویی به سوالات است نه درک همه متن بصورت دقیق و جزء به جزء و تنها در بعضی از مواقع اونهم در مورد قسمت های کوتاهی از متن ( در جوابگویی به سوالات خاصی مثل اونچه که در بالا ذکر شد ) نیاز به دقیق خواندن اون است.
Skim یعنی در یک دید کلی بفهمید که کل مطلب در چه موردی میخواد حرف بزنه و یعنی عنوان متن و زیر عنوان های هر بند در صورت وجود ، تیتر نمودارها و اشكال، دیاگرامها و جداول را بخوانید و هر مطلبی را که به طرز غیر متعارفی در متن نوشته شده را بررسی کنید تا بفهمید متن راجع به چه چیزی حرف میزنه. در اين مرحله متن كلمه به كلمه نخوانيد را با قلم با با انگشتتان دنبال نكنيد يا زير چيزي خط نكشيد و فقط به دنبال دريافت يك ايده كلي از متن باشيد.

در مرحله بعد این کار بايستي جداسازی اطلاعات خاصی از متن را انجام بدهید که این یعنی
Scan و برای این کار شما باد بدانید دنبال چی بگردید و اینکه اونها رو از کجا استخراج کنید. مثلا زمان وقوع چیزی یعنی یک تاریخ و مکان وقوع اون یعنی اسم یک محل يا انجام دهنده اون يعني اسم يك شخص. برای انجام صحیح و دقیق این کار یاید چشماتون به سرعت در تمام متن از ابتدا تا انتها روی متن بچرخوانید و با یک مارکر یا مداد اطلاعاتی مثل اسمها که با حروف بزرگ ، برجسته و یا ایتالیک شروع می شوند و یا تاریخ که به عدد نوشته میشوند ( که تحت عنوان Key-Words شناخته می شوند) را معلوم کنید.در ضمن کلماتی مثل All،Some٬More٬Most،Generally،But،Althoughو مترادف های اونها رو اگر در متن دیدید معلومشون کنید.بعدا براتون توضیح میدم که این به چه درد میخوره.بازهم میگم یادتون باشه که این Underline کردن یا Marking اگر درست انجام بشه خیلی میتونه سرعتتون را در پاسخگویی به سوالات بالا ببره.این کار مثلا در مورد هر متن اکادمیک نباید از دو دقیقه بیشتر وقت بگیره.

در مرحله بعدي و در پاسخگویی به بعضی سوالات لازم میشه یک مرحله

- Main idea
- General idea
- Topic
- Subject of passage
- Source of the passage
- the idea that relates the sentences of the paragraph
- the opinion do the all sentences in a paragraph support
- the idea do the all sentences in a paragraph explain or discribe or best express
- Auther's general message
Skim اضافی انجام داد و با خواندن يك متن
(Main idea - General idea - Topic) پيدا كرد.(Main idea - General idea - Topic) اون جمله اي است كه در حقيقت دربرگيرنده ايده اصلي نويسنده ازبيان اون پاراگراف است و بقيه جمله اي اون پاراگراف براي شرح و بسط اون جمله به اون اضافه ميشوند. اين جمله در بيشتر مواقع ( يك اصل هميشگي نيست ) اولين يا دومين جمله پاراگراف است. پس اگر توانستيد ايده كلي نويسنده رو تو همين يكي دو جمله اول پيدا كنيد زير اون هم خط بكشيد. در ضمن باز در بيشتر مواقع آخرين جمله هرپاراگراف مي تواند خلاصه ای از کل پاراگراف را در بر داشته باشه و علاوه بر اون مبين اين باشد كه در پاراگراف بعدي چي ميخواد بيان بشه و بنابراين بايستي به اون هم توجه داشت. البته باید توجه کرد که به کار بستن توصیه های انجام شده نیاز به تمرین داره و کسب مهارت لازم در این کار نیاز به صرف وقت و تمرین روی متون مختلف داره. عبارات زیر همه به این ایده کلی بر میگرده.

یک نکته اضافی هم باید بگم که در جواب دادن به سوالات


2-
Reading بایستی حتما رعایت بشه اونهم رعایت گرامر و نوشتن صحیح کلمات است و اینکه حروف اضافه و تعریف هم در شمارش لغات جزو لغت محسوب می شوند.خواندن دستور العمل و سوالات به صورت كلي (Survey سوالات و دستور العمل ها)

در مرحله بعدی همین کار رو برای دستور العمل ها ی سوالات انجام بدهید. کلماتی مثل
All ، Some٬ More٬ Most، Generally، But ، Although و مترادف های اونها و Wh -Word ها رو کاملا در نظر بگیرید وتوجه به ابنکه مثلا به شما گفته بنویسیدTRUE ، FALSE ، NOTGIVEN یا از اختصارات مثل T ، F ، NG استفاده شود یا اینکه جای خالی را در Gap filling ها را حداکثر با چند کلمه پر شود کاملا حیاتی هستند.

.



Reader's Choice : A Reading Skills Textbook for Students of English As a Second Language (Paperback)


by


· Publisher: University of Michigan Press (January 1, 1977)

· ISBN-10: 0472081004




3 -


از این مرحله به بعد تلفیقی از تکنیک و دانش عمومی زبان گره گشای کار خواهد بود . اینکه من میگویم یک سواد کلی برای امتحان ایلتس کافی است رو باور کنید .... شما نیاید منبع لغت باشید یا گرامر رو بصورت تخصصی و به اندازه یک زبانشناس بدانید شما کافیه دامنه لغاتتون تا 3۵00 تا ۵۵00 کلمه باشه ( به نظر من بین نمره ۵ تا 7 ) اما اگر

منظورت از یک پک چیه چون هر کتابی مطالبی به شما یاد میده و آیلتس هم امتحانی نیست که شما بخوای تو یک ماه خودت را براش آماده کنی. مثلا شاید در حدود سال ۱۳۷۳ یعنی چیزی حدود ۱۴ سال قبل من از کتاب Readers' Choice چیزهایی یاد گرفتم که در امتحانات زیادی به دردم خورد و این کتاب از نظر من یک کتاب فوق العاده است ممکنه کتاب قدیمی باشه اما برای من ارزنده بوده ولی من اصلا این کتاب رو تو لیستم هم نیاوردم چون عمر کتاب ممکنه از سن خیلی از از خوانندگان مطالب این کتاب بیشتر باشه و دسترسی به اون غیر ممکن.Margaret E. Baudoin (Author)پاسخگویی به سوالات usage مناسب کلمات را ندونید این مشکل ساز میشه . جلوتر که رفتیم در این باره با هم بیشتر صحبت می کنبم. یکی از دوستان با ای میل ازمن پرسیده بود که چرا با Reading شروع کردی . در پاسخ به این دوست عزیز باد بگم من فکر می کنم که این بخش مهمترین بخش آیلتسه چون اگر شما بدونید چه چیزی رو چه جوری بخوانید وقتی یک کتاب اموزش Writing رو هم دست گرفتید نکات لازم رو میتوانید از اون استخراج کنید. بعلاوه میبینیم که در این اواخر بیشتر دوستان با بخش Reading امتحان مشکل داشتند.

اگر یادتون باشه قبلا گفتم کلماتی مثل
All،Some٬More٬Most،Generally،But،Althoughو مترادف های اونها رو اگر در متن دیدید معلومشون کنید . این کار دلیل خاصی داره که به مفهوم درک روابط در متن کمک می کنه . توجه به این مساله در روانی Writing و افزایش نمره انشای شما هم بسیار کارسازه چون به شما یاد میده چه جوری idea خودتون را بهم متصل کنید . یا اینکه درListening باشنیدن یکی از این کلمات ممکنه پی ببرید که گرچه گوینده چند تا مثال در اثبات چیزی آورده اما میخواد تو ابراز عقیده خودش با همه اونها مخالفت کنه بنابراین کاربرد این تکنیک هاست که نمره شما را بالا میبره نه درک کلمه به کلمه متون یا اونچه که میشنوید.

روابط در متن رو میشه به سه دسته رابطه کلمات و عبارات با جمله،

رابطه جمله با پاراگراف
,

رابطه بین پاراگرافها

تقسیم کرد. این روابط رو از منظر دیگری که همون نوع اطلاعاتی هستند که به خوانندگان می دهند نیز میتوان تقسیم بندی نمود

نوع اول : اضافه کردن اطلاعات جدید

کلماتی مثل






کلمات بیان کننده رابطه علی و معلولی





Too
And
As an illustration

Next
Besides
One possible scenario

Lastly
As well as
In this case

What is more
Again
In another case

Additionally
And then
On this occasion

Most important
Equally important
In this situation

Most significant ( ly )
Also
Such as

Simultaneously
Another
Concurrently

For example
Finally
Simultaneously

For instance
Further
In addition

Perhaps
Furthermore
Second

Consider
Moreover
To demonstrate

take the case of
Nor
To illustrate

Thus
Cause

Hence
Lead to

Accordingly
Result in

As a result
As a consequence

It follows that
However

In turn
Therefore


روابط زمانی و منطقی



روابط مقایسه ای و مقابله ای
Consequently
First

Finally
Next

Previously
Then

Before
After

Beforehand
On arrival

Simultaneously
Second(ly), Third(ly)…

Concurrently
Now

For the same reason
At this point

Evidently
In turn

Indeed
Subsequently

In fact
In any case

That is









But not
As opposed to
While

But
In contrast
Meanwhile

Some times
On the other hand
Yet

In rare instances
Although
Still

Infrequently
Conversely
Nevertheless

compared to
Whereas
In spite of

weighed against
Except
Despite

Vis- à - vas
By comparison
Of course

Where
Occasionally


خلاصه سازها




To summarize
In sum

To sum up
In the final analysis

In conclusion
In brief

In a nutshell
summing up

In essence
In conclusion

In recapitulate
To conclude

Shortly
In short


همونطور که اغلب شما می دونید بخش


Listening حدود 30 دقیقه طول میکشه و چهار بخش داره و هر بخش 10 سوال و دو قسمت دارند.امتحان listening بین هر دو ماجول General Training و Academic مشترکه و به این صورت برگزار میشود که در بخش اول یک مکالمه بین دو نفر انجام میشه ( مثلا کسی به جایی زنگ میزنه ) و در بخش بعد یک monologue گفته میشه ( مثلا یک نفر شخص دیگری رو به یک جمع معرفی میکنه و بعد اون شخص به تنهایی جملاتی رو میگوید ) و دو گفتگوی بعدی سختتر و دانشگاهی تر میشه ( بخش سوم مکالمه بین 2 ، 3 یا چهار نفر است و بخش چهارم دوباره یک monologue کاملا دانشگاهی است )

بعد از هر متن سوالاتی مطرح میشود که بیشتر از دسته

· Multiple choice questions

· Short answer questions

· Completing sentences / a flow chart / a table / notes / summery

· Completing/Labeling a diagram with numbered parts

· Matching lists/phrases

· Classification questions

هستند
.

شاید این بخش به انداره بخش
Reading استراتژی نداشته باشه . استراتژی مهم در این بخش استفاده از زمانهای وقفه و سکوت یا همون Pause است . نکته در اینجاست که زمانی که پیش از شروع مطلب در اختیار شما قرار میگیره به دو منظور است یکی اینکه به سوالاتتون پاسخ بدهید یکی اینکه سوالات بعدی را نگاه کنید تا بتوانید از اونچه که میشنوید پاسختون را استخراج کنید.خیلی مهمه که شما از زمانی که در اختیارتون برای مطالعه دستورالعملها و گزینه های پیش روی خودتون استفاده کنید و آنها را Scan و Skim کنید و اونوقت متوجه میشوید که مثلا از شما تاریخ میخواهد یا اسم یا تعداد یا شماه تلفن یا اسم محل یا واقعه بخصوص را . حتی مثلا ممکنه دستورالعمل به شما بگوید کدامیک از این جوابها در بین دلایل ذکر شده « نبود! » پس keyword ها رو با یک مارکر های لایت کنید. این به شما کمک میکنه تا جوابها را وقتیکه متن را دارید می شنوید در حین شنیدن مشخص کنید. زمانی که این محدوده زمانی به اتمام رسید سریعا از خواندن دست بکشید و از اولین کلمه صحبت شروع به گوش کردن کنید و نگران اون قسمت هایی که نتوانستید بخوانید نباشید.چون اگر حواستون به گوش کردن نباشه و جمله ای را از دست بدهید شاید دیگه نتوانید تا اخر اون قسمت به سوالی جواب بدهید و نمره شما از دست برود. پس سعی کنید حتی اگر چنین اتفاقی افتاد خونسرد باشید و به ادامه مطلب گوش دهید چون ممکنه حتی در حین گفتگو دوباره تکرار شود.

از اونجایی که در اخر امتحان
Listening به شما 10 دقیقه وقت برای انتقال و بررسی مجدد جوابهاتون به پاسخنامه میدهند خودتان را خیلی درگیر نوشتن جواب در پاسخنامه نکنید و با اختصار نویسی پاسخها را در برگه سوالانتون داشته باشید و از وقتتون برای مطالعه پیش پیش متن استفاده کنید تا اماده تر به مطالبتون گوش بدهید. زمانی هم که به شما میدهند برای اینه که مثلا جوابهاتون را منتقل کنید یا گرامر ( حداکثر خطای گرامری مجاز برای امتحان Listening سه مورد است ) و هجای کلمات را بررسی کنید که درست باشه ( کافی است هجای کلمات شما نادرست باشه تا جواب شما بعنوان پاسخ نادرست در نظر گرفته شود برای رفع این مشکل هم گاها میتوانید از کلمات مترادف با کلمه ای که املای اون رو می دونید کمک بگیرید ) نه انکه بخواهید در این زمان جوابهاتون را مورد قضاوت قرار بدهید و عوضشون کنید. در ضمن در فاصله امتحان Listening و Reading پاسخنامه پیش شماست و درسته که سوالات رو ندارید ولی میتوانید املا و گرامر صحیح کلمات و عبارت رو در پاسخنامه خودتون رو چک کنید .به نظر من تو امتحانات همیشه به First impression خودتون احترام بگذارید مگر اینکه 100 درصد مطمئن باشید که این تعویض به نفع شماست و جواب اولیه شما اشتباه بوده است. در عین حال سعی کنید در حین امتحان چشمتون لااقل روی دو تا سوال و جوابهاش متمرکز باشه که یه حور همپوشانی بین شنیده و دیده هاتون برقرار بشه تا مطلبی را از دست ندهید.

گفتم جوابهاتون را به اختصار روی برگه سوالات بنویسید ممکنه این سوال پرسیده بشه که چرا و چه جوری؟ مثلا همون
T و Fو NG را به یاد بیاوربد که مختصرا به جای TRUE ، FALSE ،Not Given نوشته می شدند برای یکسری از کلمات خیلی مشخصی که قبل از امتحانات و طی تمرینهاتون باهاشون برخورد دارید و توی ازمونها می بینید که تکرار می شوند یکسری اختصار درست کنید و یا کلمات مشخص متن را سریعا یک اختصار براشون بسازید بطوری که فراموششون نکنید.

مساله بعدی توجه به تلفظ کلماتی که همسان یا شبیه به هم تلفظ می شوند مثلا تلفظ انگلیسی 30 و 13 – 18 و 80 – 15 و 50 و … یا تلفظ



تکیه به حدس و گمان های هوشمندانه در مورد سوالاتی که از دستشون دادید یا در مورد جواب صحیح اونها قاطعانه نمیتوانید نظر بدهید هم کار کاملا صحیحی است وچون امتحان نمره منفی نداره که چیزی رو از دست بدهید و چون با توجه به اون چیزهایی که شنیدید میخواهید تصادفا گزینه ای را انتخاب کنید در بیشتر مواقع این حدس ها درست هستند. انجام این کار ها هم به زمان انتقال جوابهاتون به پاسخنامه موکول کنید نه حین امتحان که ممکنه باعث بشه سوالی رو از دست بدهید که میتوانستید به اون پاسخ درست بدهید
A ، H ، 8 را در هجای اسامی در ادرسها اشتباه نکنید. یک دسته از این کلمات را که به لحاظ ادا کردن به همدیگر شبیه هستند و ممکنه وقت شنیدن اشتباه گرفته شوند از امتحانات مختلف استخراج کردم که در زیر براتون لیست میکنم و به مرور هم که نوارها و سی دی هایم رو دوره کنم و به مورد جدیدی بر بخورم همینجا اضافه میکنم . ممکنه خیلی از این کلمات یا عبارتها اصلا به نظر شما شبیه به هم نیاد اما باور کنید که یک وقتی موجب اشتباه من یا هم کلاسی هام بوده که من تو همون یادداشتهای که قبلا حرفشون را زدم برای خودم نگه داشتم….
Mop
Wheat
Rows
Chipped
File
Fill
Feel

Mob
With
Rows
Shipped
Pile
Pill
Peel

Weakened
List
Sail
Horses
Right
Sick
Week

Awakened
Lease
Sale
Resources
Write
Seek
Weak

Bite
Night
Best
Give
Mind
Nation
Rain

Tight
Height
West
Forgive
Remind
Immigration
Train

Spell
In Tents
Wind
Wine
Nine
Center
Mark It

Spill
Intense
Bind
Vine
Sent Her
Market

Correct
Fined
Overdue
Were
Where
Pane
Slide

Collect
Find
Overdo
Wear
Pain
Sled

Hood
Food
Cough Drop
Board
Aloud
Lane

Boot
Coffee Shop
Bored
Allowed
Line

Not
Needle
Rate
Meet
Flu
Floor
Flower

Nod
Neater
Late
Meat
Flow
Flour

Caught
Choke
Two
Come
Races
Pressure
Pick

Cut
Joke
Stew
Gum
Raise
Pleasure
Pig

Pedal
Do
Grow
Phase
Ship
Bear
Letter

Petal
Zoo
Glow
Face
Sheep
Bare
Let Her

Tower
Sink
Think
Bigger
Bicker
Parry
Very

Towel
Pink
Bitter
Ferry
Bury

Slip
Deep
Shot

Sleep
Dip
Shut


.

نکته بعدی که خیلی ها از من می پرسن اینه که اصلا چه جوری

بهترين استراتژي گوش كردن و گوش كردن و گوش كردن است
Listening را قوی تر کنیم . .

من یا فیلم 100 درصد مخالفم. فیلم به شما با تصاویرش یک

You can

Listening means to hear and to process that information—to evaluate, analyze, and understand what is heard.
General Idea میدهد و اگر زیر نویس داشته باشه که بدتر..... من میگم ایستگاههای رادیویی Native از همه چیز بهترند. حالا می خواد از طریق خود رادیو باشه یا اینترنت یا…. دوم اینکه با هدفون 100 مخالفم حتی برای اونهایی که میخواهند TOEFL امتحان بدهند و در جلسه امتحان ممکنه گوشی داشته باشند. چون شما فقط برای امتحان Listening تمرین نمیکنید برای استفاده های بعدیش در فهمیدن حرف سایرین و Speaking هم دارید روی قدرت شنیدارتون کار می کنید. ایلتس هم که گوشی نداره و صدا در محیط پخش میشود پس نویزهای محیطی لازمه زمان تمرینتون است بیجهت حذفشون نکنید. ردایو رو روشنکنید و اگر میتوانید همزمان ضبطش کنید. اصلا هم حین بار اول روی مطالب فوکوس نکنید…فقط بشنوید تا یک General Idea به شما بدهد. ( مثل اخبار که روشنه و شما رانندگیتون را میکنید یا غذا درست میکنید یا با کامپیوترتون کار می کنید ) بعد اونچه رو که فهمیدید روی کاغذ بیارید و روش بنویسید شماره یک…و دوباره و سه باره گوش کنید و هر بار مطالب جدیدی ( Specific Information ) را که دستگیرتون میشه به ترتیب بنویسید و شماره بندی کنید. در نهایت شما تمام اطلاعات را استخراج کردید و می توانید کامل متن گفتگوها را پیاده کنید. و این همون فرق گوش کردن عادی با گوش کردن برای ایلتس را یادتون میده و درک این مطلب را برای شما اسان میکنه که وقتی فدرت شنیدن بالا میره ناخوداگاه این اطلاعات ویژه است که مثل یک متن برجسته که در حین خواندن یک متن بهتر به چشم خواننده میرسه به راحتی توسط گوش شنیده میشه. خلاصه کلام اینکه فرق بين خواندن Hearing (شنیدن) و Listening (گوش كردن ) را بايستي به دقت متوجه بشويد .

نکته دیگری که ذکر اون خیلی مهمه اینه که هر چه سرعت خواندن شما بالاتر بره چون زودتر میتوانید سوالات این بخش رو هم بخوانید و خودتون رو برای جواب دادن اماده کنید موفقترید پس کار کردن روی اسکیل خواندن رو اساس و بنیان نمره خوب آیلتس بدونید


.

توجه داشته باشد نکاتی رو که میخوام بگم تلفیقی از استراتژی های آیلتس و تافل است ولی از اونجایی که کل اونها نکته هایی است که هم به درد


Reading میخوره و هم در مهارتهای Listening و Speaking به کار میاد به نظرم مشکلی نیست اگر قدری هم مربوط به تافل باشه. همونطور که میدونید بیشتر کتابهای آموزشListening موجود در بازار هم بر مبنای تلفظ امریکایی تهیه شده و تعدادی از کتب مربوط به ازمون آیلتس که طی 10 سال اخیر تهیه شدند بر مبنای تلفظ بریتیش ، اوزی یا کانادایی است.بنابراين بايستي به منابع موجود اكتفا كرد. اما اونچه كه در مهارت سنجي Listening بيشتر ازهمه مهمه و قبلا هم بهش اشاره كردم استفاده به جا از زمانهاي سكوت است . گفتم كه اگر قدرت خواندن و مهارت هاي Skim و Scan را در خودتون تقويت كنيد خيلي از مسايل آيلتس براتون حل ميشه . يكي از اون موارد هم همينجا در مهارت Listening است كه شما در زمانهاي سكوت سوالات رو Skim و Scan ميكنيد و حدس ميزنيد كه در چه موردي از شما سوال خواهد شد. در اين كار هم از ابزارهاي خاصي كه توي گفتگو مطرح ميشه و در زير به آنها اشاره شده كمك ميگيريد و كار خودتان رو جلو ميبريد. البته بايستي قبل از امتحان و طي تمرين هاتون مهارت لازم رو براي استفاده از اين ابزارها پيدا كرده باشيد. الگوهايي كه در زير آورده ميشه ممكنه خيلي ساه به نظرتون برسه اما استفاده از انها در گفتار موجب رواني و سليس شدن حرف زدن مي شود و به ياد آوردن آنها در هنگام خواندن يك متن موجب پيشرفت مهارت خواندن مي شود.

الگوي شماره یک - استفاده از
Idiomatic Expression در ضمن گفتگوها :

این از اون دسته مسایلی است که راهی نداره جز مطالعه و یاد گیری . یه منبع خوب در این زمینه کتاب تافل پیترسون است که من ورژن 2001 اون رو خواندم. البته مطمئنا تا الان ورژن های جدیدتری از این کتاب به بازار آمده. مشخصات این کتاب هم اینه

· Paperback: 579 pages

· Publisher: Petersons; 5th Rev edition (July 2000)

· Language: English

· ISBN-10: 0768905273

· ISBN-13: 978-0768905274
:

در اين كتاب طي 12 درس در حدود 300 تا از اين
Idiomatic Expression و Phrasal Verbs آموزش داده مي شود. كه بسيار كاربردي هستند و مطالعه اين دروس را به همه شما خوانندگان اين وبلاگ كه قصد شركت در آزمونهاي زبان انگليسي را داريد توصيه ميكنم.

الگوي شماره دو - استفاده از كلماتي كه مشابهت نوشتاري يا تلفظ دارند

در اين مورد در پست قبلي صحبت كرديم و گفتيم كه شايد بيشترين مشكل را در اين زمينه
: Homonyms ها يا همان كلمات داراي تلفظ يكسان و املاي مختلف ايجاد ميكنند.گاهي هم ممكن است از لغاتي با معاني چند گانه استفاده شود. راه مبارزه با اينگونه اشتباهات هم توجه به كل لغات پيراموني آن يك لغت در جمله يا همان Context است.

الگوي شماره سه

طيف گسترده اي از گفتگو درباره دستور العمل هايي در زمينه هاي مختلف مثل عضويت كلوپ هاي ورزشي ، كتابخانه ها، سازمانهاي اجتماعي، ثبت نام دانشگاه و مدرسه ، نحوه رزرو بليط براي سينما يا تئاتر و بازديد از موزه ها يا نحوه استفاده از خدمات موسسات مختلف مثل باز كردن انواع حساب در بانك ها، اجاره يا خريد مسكن از طريق بنگاه هاي مسكن، موسسات بيمه ، پليس ، بيمارستان يا آژانسهاي مسافرتي تا مباحث و سخنرانيهاي علمي در اين گروه جاي مي گيرند

موارد مربوط به موافقت و مخالفت

در پستهاي قبلي و ضمن آموزشهاي ارزنده استاد مهدي 1 به تفضيل در مورد طرق مختلف اعلام عقیده در

Agreement



دوجمله مذکور موافقت با بک وضعیت منفی رو نشان میدهند یعنی
- . : Writing که حالت فرمالتری داردصحبت شد. اگر بخواهیم تقسیم بندی از انواع بیان موافقت و مخالفت داشته باشیم به طور خلاصه دسته بندی های زیر را میتوان ارائه کرد.
So do I
Why not?
You bet

Me Too
Isn’t he/she/it thought!
I could not agree with you more.

Neither do i*
Wasn’t he/she/it thought!
I feel the same way you do about it

H don’t either
I’ll second that, I’ll say.

Who would n’t?
Is/has/was it ever!


-I don’t really like to go shopping this weekend.

-I don’t either OR neither do I.

Disagreement



اطلاع رساني و افزودن بر اطلاعات شنونده
I don’t think so.
That is not what I think.
Not necessarily

Probably not.
I’m afraid I don’t agree.

Not really.
I couldn’t agree with you less.

I’m afraid not.
I can’t say I agree.

I’m not so sure.
That’s not the way I see it.


سوالات
TRUE ، FALSE ، NOT GIVEN يا

ACCURATE
، INACCURATE ، NOT MENTIONED :

اگر دقت كنيم ميبينيم كه در اصل شانس پاسخ صحيح به اين سوالات بين

قبل از شروع بحث

-
TRUE ، FALSE ، ۵۰-۵۰ است چون گزينه سوم در بيشتر مواقع قابل حذف و يا تشخيص است . با اين وجود داوطلبان در پاسخگويي به اينگونه سوالات عموما با مشكلات اساسي روبرو هستند. پاسخ دهي به اين سوالات شامل چند مرحله مي باشد. :خواندن دستور العمل به دقت

-

به هنگام پخش صدا

-



-



گاهي گوينده مطلب ادا شده رو دوبار تكرار ميكند و يا بيشتر توضيح مي دهد بايستي در اينگونه موارد به موضوع بحث توجه كامل داشت
نگاه كردن و گوش كردن به مثال:انتخاب"لغات كليدي" و " ايده كلي متن" در حين "گوش كردن" و توجه دقيق به زمان عوض شدن سوال".
Certainly
Have to
Must

Necessary to
Should
Ought to

Unnecessary to
Not required to
Don't have to

Can
Might
May

Cannot (can't)
Should not(shouldn't)
Must not (mustn't)

Often
Sometimes
Never

An exception is
But
However

Yet
It is possible
Absolutely essential

Usually
Strictly prohibited
Can/May only

On the other hand
Always
It is optional

Will
Need not(needn't)

Need to
Could

Won't

توجه دقيق به حالت ( مثبت يا منفي بودن ) جملاتي كه داراي لغاتي هستند كه مفهوم 100% را در ذهم القا ميكنند.
Must
Have to
Never
All
Always

.

خاتمه مطلب
:

-
توجه به املا و گرامر

-

قواعد استفاده از حرف بزرگ
پاسخ به همه سوالات ولو با حدس و گمان Capitalization

قواعد استفاده از نقطع ، علامت سؤال و علامت تعجب

قواعد استفاده از كاما ( ويرگول
)

قواعد استفاده از دو نقطه و نقطه ويرگول

قواعد استفاده از اپوستروف و فاصله

قواعد استفاده از گيومه

كه رعايت انها در نوشتن انشاهاي آيلتس و تافل خيلي مهم هستند را بيان خواهم كرد
.

قواعد استفاده از حرف بزرگ
Capitalization

بیاید مطلب رو اینجوری دسته بندی کنیم که کجاها بزرگ بنویسیم و کجاها با حروف بزرگ ننویسیم

کجاها بزرک بنویسیم ؟

1 –

2 –

3 –

4 –

5 –

· Sunday, Monday…

· September, October…

· Eve, Christmas, Easter, Start of Ramadan, Id al Fitr, Nawroz, Mouloud, Ashoura …

· Civil War, World War, Islamic Revolution,

· Labor Day, Global Warming Day, Death of El Cid, World Population Day,

· the Sydney Opera House, the PETRONAS Towers, , the Empire State Building, Burj Al Arab,

·

- "Swoose Goose", Skimmer, Skymaster, Skyrocket, Skytrain, Airabonita, Airacobra, Airacomet, Black Bullet, Black Widow, Bobcat, Chain Lightning, Flying Fortress, Flying Ram,Liberator Express…

- A Three Hour Tour, A Touch of Glass, A La Mode, A Fish Too Far, A Fishin Sea,

- Royal Scot, Flying Scotsman, Orient Express, Nord Express, Sud Express, Bombay Express, Peninsular and Oriental Express, Malle des Indes, Trans-Siberian Railway, Transatlantic Express, Yellow train, Ocean Limited, Brighton Belle, Blue Train, Orange Blossom Special, Flèche d’Or, Northern Star, Golden Arrow, Oiseau Bleu, Côte d'Azur Pullman Express, Star of Egypt, Empire Builder, The Dominion, Pioneer Zephyr, Super Chief, Coast Daylight, LNER Class A4 4468 Mallard…

- Three Gorges, Syncrude Tailings, Chapetón, Pati, New Cornelia Tailings, Tarbela, Kambaratinsk, Fort Peck, Lower Usuma, Cipasang, Atatürk, Yacyretá-Apipe , Guri (Raúl Leoni), Rogun, Oahe, Mangla, Gardiner, Afsluitdijk, Oroville, San Luis, Nurek,, Garrison, Cochiti, Tabka (Thawra), Bennett W.A.C., Tucuruíi, Boruca, Hoover Dam, the Aswan High Dam, San Roque, Kiev, Dantiwada Left Embankment, Saratov, Mission Tailings 2, Fort Randall ,Kanev, Mosul, Kakhovka ,Itumbiara, Lauwerszee, Beas, Oosterschelde,…

- Brooklyn Bridge, Golden Gate Bridge, Verrazano Narrows Bridge, Tatara Bridge , Messina Strait Bridge, George Washington Bridge, Tacoma Narrows Bridge, Quebec Bridge, San Francisco-Oakland Bay Bridge, Akashi Kaikyo Bridge, Arlington Memorial Bridge, How Bridges Work, London Tower Bridge…

- Seikan Tunnel, Channel Tunnel, Lötschberg Base Tunnel, Guadarrama Tunnel, Iwate-Ichinohe Tunnel, Lærdal Tunnel, Daishimizu Tunnel, Wushaoling Tunnel, Simplon Tunnel, Vereina, Shin Kanmon, Apennine Base Tunnel, Qinling I-II, Zhongnanshan, Gotthard Road Tunnel, Rokkô Tunnel, Henderson Tunnel, Furka Base, Haruna, Severomuysky Tunnel, Gorigamine Tunnel, Monte Santomarco, Gotthard Rail Tunnel, Nakayama, Mount Macdonald Tunnel, Lötschberg, Romeriksporten, Dayaoshan, Arlberg Road Tunnel, Hokuriku, Fréjus (Mont Cenis), Shin Shimizu, Hex River Tunnel, Sciliar Tunnel, Caponero-Capoverde, Aki, Hsuehshan…

- The Palm Islands (Jumeirah, Jebel Ali, Deira),

- Statue of Liberty, The Great Buddha of Todaiji Temple,

7 –

8 –
اولین کلمه هر جمله همیشه باید با حروف بزرگ شروع بشه. و اگر این کلمه یک عدد باشد بایستی با حروف نوشته شود. ضمیر I در هر جای جمله بصورت بزرگ نوشته می شود. حتی وقتی بصورت I’m باشد .وقتی نقل قول انجام می دهید و جمله کاملی را دراخل گیومه قرار می دهید اولین لغت داخل گیومه با حروف بزرگ نوشته می شود. در صورتیکه جمله کاملی را نقل نمی کنید نباید از حروف بزرگ استفاده شود. مخففهای مثل B.C. یا A.D. و یا عبارتهایی نظیر “Good afternoon!” یا “ Good morning!” همواره بایستی با حروف بزرگ آغاز شوند.همه اسامی خاصی که به نام یک محل ، یک شخص ، یک شیئ (ساختماها، ابنیه، پلها، کشتی ها ،قایق ها، هواپیماها، قطارهاو سایر وسایل حمل و نقل، محصولات)،نامهای رسمی،نام آثار هنری و ادبی، نژادها، گروهای مذهبی، زبانها، ملیت ها، یک زمان خاص ( اسامی روزها – ماه ها – تعطیلات وقایع خاص در تقویم و رخدادهای ویژه تاریخی ) دلالت دارند با حروف بزرگ شروع می شوند . توجه داشته باشید اگر این اسامی چند قسمتی باشند هر قسمت با حروف بزرگ نوشته می شوند. مثلاً:اسامي مليت ها، شهرها و دولت ها اسامي اتوبانها – خيابانها و جاده ها

9 –

10 –

11 –
اسامي نقاط مشخصه و خاص جغرافيايي اسامي رودخانه ها و نواحي مثل پاركها و جنگلها اسامي موسسات ، سازمانها و مكانهاي تجاري

12 –

Iranian carpet

Italian shoe

Irish accent

Swedish chocolate

13 -
همانطوری که می دانید صفات خاص مثل مکزیکی ٬ آمریکایی٬ کانادایی که برای تصيف اسمي ديگر به كار ميروند از اسمهاي خاص ديگري مثل مکزیک ٬ آمریکا٬ کانادا ( همواره به نام يك محل اشاره دارند ) مشتق شده اند . در چنين مواردي اين صفات با حروف بزرگ نوشته ميشوند و نام مربوطه تا زماني كه خود يك اسم خاص نباشد با حروف بزرگ آغاز نميشود.اسامی آثار هنری و تاریخی و کتب

كجاها با حروف بزرگ ننويسيم
:

توجه داشته باشيم كه عدم استفاده از حروف بزرگ در جايي كه لازم نيست به همان اندازه رعايت قواعد
Capitalization مهم است.

-

-

math ->-> Algebra, Trigonometry….



Last summer ,None of my uncles visited my grandma except Uncle Amir.



The Northwest was affected by many heavy snows last winter.
فصلهاي سال يا بخشهاي مختلف سال تحصيلي با حروف بزرگ نوشته نميشوند. اسامي دروس دانشگاهي يا مدرسه اي هم بزرگ نوشته نميشوند مگر اينكه به طور خاص به محدودهاي از علوم دلالت داشته باشند .عناوين فاميلي مثل عمه ، عمو...تا زماني كه به يك فرد خاص دلالت ندارند و به جاي يك اسم خاص به كار برده نشده اند با حروف كوچك نوشته ميشوند؛ بخصوص زماني كه قبل از انها ضماير ملكي بيايد و اين ضمير به ان اسم فاميلي دلالت كند.جهات جغرافيايي تا زماني كه به يك نقطه بخصوص اشاره نداشته باشند با حروف بزرگ آغاز نمي شود.

قواعد استفاده از نقطه،علامت سؤال و علامت تعجب براي خاتمه دادن به جملات و همچنین در میان کلمات
:

نقطه

-


-
:در پايان هر جمله كامل ( هم به لحاظ معنا و هم به لحاظ ساختار) كه رخ دادن حالتي را بيان يا درخواستي، دستور یا دستورالعملي و یا یک تقاضای غیر مستقیم را مطرح مي كنند به منظور اعلام خاتمه جمله از نقطه استفاده مي كنيم. بعد از مخفف ها مثل

TV, FBI, NASA, NATO, FIFA, FILA...

به شرطی که خودشان سرکلمه نباشند ( مثل

"LOL “: It is an acronym for "laughing out loud" or "laugh out loud",

or, less commonly, "lots of luck".

"ROFL"or "ROTFL"):"roll(ing) on the floor laughing", )

"LMAO" ("laughing my a.s.s off".)

-

Mr., Mrs., Dr.,St.

-
radar که از کلمات radio detecting and rangingساخته شده و خودش بصورت یک کلمه تلفظ میشود.)بعد از عناوینی مثل بعد از مخفف اسامی

George W. Bush, K.G.Rolling, C.S Lewis

-

-
در هنگام بیان ارقام بین جز صحیح و اعشاری از نقطه استفاده می شود. همچنین در هنگام بیان رقم مربوط به قیمت اجناس مثلا به دلار بین دلار و سنت آن از نقطه استفاده میشود.وقتی چنین کلماتی در انتهای جمله میآینداستفاده از یک نقطه صحیح است و به هیچ وجه نباید از دو نقطه به دنبال هم استفاده کرد.

علامت سوال و علامت تعجب

-

Why did you go to the theater instead of shopping last night?

Okay?

Got it?
:در پایان جملاتی که مبین یک سوال هستند ولو به لحاظ ساختاری کامل نباشند.

میگویند علامت تعجب مثل نمک غذا می مونه کمش خوبه زیادش نه‼پس در کاربردش دقت کافی داشته باشید

-

I just can’t stand how he stares at me!

-

Yikes! (Exclamation informal expressing shock and alarm, for humorous effect.)

Gosh!
Oh my Goodness!

Golly! (Exclamation of surprise, amazement or puzzlement)

Wow!
Damn it!

-

What a nice day!

How cold!

What a tender hearted man!

How rude I am!
.علامت تعجب برای بیان یک احساس غریب و قوی راجع به یک مساله به کار می رود.بعد از اصوات هم علامت تعجب را به کار ببرید.بعد از جملاتی که با یک کلمه پرسشی آغاز می شوند ولی سوالی را مطرح نمی کنند علامت تعجب به کار می رود.









------------------------

Speaking



Work

Do you work or study?

Tell me about your job

What do like about your work?

What things would you like to change?

Study

Do you work or study?

Tell me about your studies. What do you study?

What do you like most about your studies?

What are you planning to do with your studies in the future?

Home

Do you live in a house or a flat?

Can you describe it?

What is the best thing about it?

What would you like to change about it?

Home town

Describe the town or city you live in now

What do you like about it?

What do most people do for work in your town or city?

How would you improve it?

Animals

What animals are there in your country?

Do you have a favourite? What is it?

What do people use animals for in your country?

What is the attitude of people to animals in your country?

Films

Do you enjoy watching films? Why/why not?

Do most people watch films at home or at the cinema in your country?

How often do you watch films?

Would you like to be in a film? Why/why not?

Going to school

At what age do most people leave school in your country?

Do you think this is a good age to leave?

What was your favourite subject at school? Why?

What subjects are the most important? Why?

Reading

Do you read a lot?

What kind of things do you read?

When is your favourite time for reading?

Do people in your country like reading?

Computers

Do you use a computer? What for?

Do you like using it?

Are there a lot of computers in your country?

What jobs do computers do better than people?

Families

Can we talk about your family now? Are you happy to do that?

Do you have a small or big family? Tell me about them.

How often do you see your family?

What kind of things do you do together?

Are most families in your country big or small?

Animals

What animals are there in your country?

Do you have a favourite? What is it?

What do people use animals for in your country?

What is the attitude of people to animals in your country?

Sport

What sports do you like?

Do you prefer to play or watch?

What sports are most popular in your country?

What sport would you like to learn? Why?

Describe a celebration that you were involved in

You should say

Where and when it took place

Why people were celebrating

What happened

and explain why you remembered this celebration

You will have to talk about the topic for 1 to 2 minutes.

You have one minute to think about what you are going to say.

You can make some notes if you wish.

Rounding off question

Do you enjoy celebrations?



Describe a children’s story you have read

You should say

When you read it

What happens in the story

Why you remember it

and say if you liked the story or not

You will have to talk about the topic for 1 to 2 minutes.

You have one minute to think about what you are going to say.

You can make some notes if you wish.

Rounding off question

Do you think children still read this story?



Describe a happy event in your life

You should say

When it happened

Who you were with

What you did

and say why it made you happy

You will have to talk about the topic for 1 to 2 minutes.

You have one minute to think about what you are going to say.

You can make some notes if you wish.

Rounding off question

Have you been able to repeat this event?



Technology
What has been the impact of technology on your life? On your country?
Can you compare the role of technology in our lives now and 10 years ago?
What role do you think technology will have in society in 50 years?
What role does technology have in education in your country?
Is technology always a good thing?
Do you think technology needs to be controlled?

Advertising
What are some of the negative aspects of advertising?
How effective is advertising in your country?
How does the internet affect advertising?
What role does advertising have in influencing how we buy things?
How does advertising influence us?
Is advertising always a bad thing?
How do you think advertising techniques have changed in the last 50 years?
How do you think advertising will work in the future?
How much advertising is there in your country?
Do you think too much money is spent on advertising?

Leisure and free time
How much free time do people have in your country?
How important is free time?
Do people get enough free time in your country?
What is the impact of working too much?
Is leisure time always beneficial?
How much free time do people have in your country compared with 50 years ago?
How will this change in the future?
What is the impact on people of not working?

Sport
Do people play enough sport?
How has sports changed in the last 50 years?
Is sport too commercial?
What impact does international sport have on relationships between countries?
Should more money be spent on sport?
Why are sports so popular?
Is sport important?

The media
What is the most popular form of media in your country? Why?
What is the most effective form of media?
Do you think the news is reported impartially?
Do you think that there is too much bad news?
How do you think the different forms of media will change in the future?
How much influence do you think the government should have over the news?
Is censorship necessary? When?
Do media organisations have too much power?

Education
How effective is the education system in your country?
How well do you think education prepares people for life?
How would you improve the higher education system in your country?
How are young people influenced by their teachers?
Can teachers have a negative as well as a positive influence on their students?
How do you think the role of teachers will change in the future?
How has the role of teachers changed in your country in the last 20 years?
What subjects do you think are lacking in your country's education system?
What role do parents have in formal education?

Families
How important is the family in your country?
What do you think are the advantages and disadvantages of large families?
How can your family influence your development as a person?
How will families change in the next 50 years?
Is family more important than friends?
What lessons do you learn from your family?
Do most people prefer to take advice from family or friends?

Art
How important is art? (in your culture)?
What are the most effective forms of art?
How has art changed in the last 50 years?
What has been the impact of technology on art?
How does art help preserve the culture of a society?
What will art look like in the future?

Learning
What things should parents teach children and what things should schools teach them?
Who should decide what children learn?
How important is to continue learning throughout life?
What things will it be important to learn in the future?
Is it more difficult for adults to learn than children?
At what age do we learn the most things?
Do we learn our most important lessons in the classroom or outside it?

Memories
How important are memories?
How do we record memories?
What makes something memorable?
Is it important to share our memories with others?
Do you think memory is selective? Do we remember some things and forget others?
Which kinds of memories do you value most?

Food
How important is food to you? Why?

Do we think too much about food?

Do we spend too much money on food?
Do you think food and eating habits are changing in your society? How?
Has the way people buy food changed?
How important is it to eat in a healthy way?
Should we spend more money teaching people how to eat better?
What will food look like in the future?




این بار می خواهم در مورد انواع الگوهای انشا براتون بنویسم و اینکه از هر تیپی کجا استفاده میشه مسلما الگوهای نگارش خیلی گسترده تر ار این چیزی است که من میخواهم توضیح بدم اما گمون میکنم همینقدرش برای انواع مختلف انشا کفایت میکنه


الگوی 3773 ( چهار پارگرافی
)

در الگوی 3773 در متن کلا 4 پاراگراف وچوددارد. 3 جمله در مقدمه ، 7 جمله در پاراگراف اولی ، 7 جمله در پاراگراف دومی و 3 جمله هم در نتیجه گیری .الگوی 3773 دارای 20 جمله است و اگر در هر جمله به طور متوسط 10 - 15 کلمه ( متوسط 12 کلمه) وجود داشته باشد انشا مابین 200 تا 300 کلمه ( متوسط 240 کلمه) خواهد شد
.

الگوی 35553 ( پنج پارگرافی
)

در این الگو 5 پاراگراف وچوددارد. 3 جمله در مقدمه 5 جمله در پاراگراف اولی ، 5 جمله در پاراگراف دومی ، 5 جمله در پاراگراف سومی و 3 جمله هم در نتیجه گیری .الگوی 35553 دارای 21 جمله است و اگر در هر جمله به طور متوسط 10 - 15 کلمه ( متوسط 12 کلمه) وجود داشته باشد انشا مابین 210 تا 315 کلمه ( متوسط 252 کلمه) خواهد شد
.

اما چرا باید از پاراگراف ها استفاده کنیم ؟
.

چه زمانی از الگوی 3773 و چه زمانی از الگوی 35553 استفاده میکنیم؟
.
3773
3773
35553
35553

مقدمه


مقدمه



پاراگراف 1


پاراگراف 1



پاراگراف 2


پاراگراف 2



نتیجه گیری


پاراگراف 3



نتیجه گیری


عنوان  

·

·
جمله اصلی ( جابجا شده موضوع انشا ) + هدف اصلی از این انشا بیان این مطلب است.
مقدمه
:

·

· First of all,

· Secondly,

· A third point is that,
جمله اصلی +
پاراگراف – 2 دلایل مخالف

· However,

· Firstly,

· Another point is that

· Furthermore,
جمله اصلی +
پاراگراف – 3 دلایل موافق

· In summary,
خلاصه

· However,
ابراز عقیده شخصی و توضیحات بیشتر
نتیجه گیری




الگوی 35553
:


عنوان


:

·

·
جمله اصلی ( جابجا شده موضوع انشا ) + شرایط موجود و / یا نگاه از هر دو جنبه مخالف یا موافق نسیت به بحث ( یک تا دو جمله )عقیده شما + خلاصه انچه که می خواهید در باره آن در این انشا توضیح بدهید

(Thesis sentence)
مقدمه
:

شامل سه جمله

·

·
جمله اصلی + دلیل یا استدلال اول مثال + توضیح و دلایل مثبته ( 2 – 4 جمله )
پاراگراف دوم

پنج جمله

·

·
جمله اصلی + دلیل یا استدلال دوم مثال + توضیح و دلایل مثبته ( 2 – 4 جمله )
پاراگراف سوم

پنج جمله

·

·
جمله اصلی + دلیل یا استدلال سوم مثال + توضیح و دلایل مثبته ( 2 – 4 جمله )
پاراگراف چهارم

پنج جمله

·
خلاصه انشا

·
وضعیت موجود + عقیده شما

·
توضیح بیشتر
نتیجه گیری
:

سه جمله




انشای بخش گرافهای اکادمیک
:

نمودارها - منحنی ها - جداول و اشکال ابزار بصری مناسبی برای نمایش اطلاعات به شمار می روند. منحنی ها و نمودارها تصاویری هستند که اعداد و ارقام را به ما نشان میدهند و جداول مجموعهای از سطرها و ستونهای حاوی اطلاعات است. استفاده از نمودارها و منحنی ها برای استخراج اطلاعات مورد نظر شاید ساده تر از استفاده از جداول باشد زیرا به سادگی و به سرعت می توان ایده ای راجع به نظام موجود در بین اطلاعات و نیز یک همسنجی و تطبیق در مورد آنها به دست آورد
.

راهکارهایی که میگم شاید به نظر تکراری و پیش پا افتاده باشه اما تجربه شده است
....

۱
- هدف شما از اماده شدن برای امتحان ایلتس چیه؟ یعنی چی؟ یعنی می خواهید نمره چند بگیرید؟مثلا کسب نمره ۶ در هر چهار مهارت....جواب سوال رو روی یک مقوای بزرگ بنویسید و اگر انگیزه قوی برای انجام اینکار دارید و می خواهید توانایی شما دو چندان بشه زیرش اضافه کنید .. من برنامه ریزی و انگیزه کافی دارم پس می توانم.... این مقوا رو باید جایی بگذارید که در بیشتر مواقع به چشمتون بخوره مثلا تا از خواب بیدار می شوید اونو ببینید.

۲
- شرایط مطالعه: مطالعه باید در محیطی انجام بشه که نه گرم نه سرد ٬ نه پر نور نه کم نور٬ نه بیصدا نه شلوغ باشه...از وسایل راحتی و ارامش ( مثل تختخواب و رختخواب ) هم در اون خبری نباشه ....یک میز داشته باشید که بتونید راحت پشت اون بشینید و فرم صندلیتون درست باشه که برای ساعت های متمادی مطالعه خسته نشوید...

۳
-ابزار کار: اولین چیز یک ساعت دیواریه که ساعت شمار - دقیقه شمار و ثانیه شمار داشته باشه... بعد هم مداد - مداد پاک کن- تراش - خودکار و ماژیک شبرنگ در چند رنگ مختلف - کارتهای مقوایی ۱۰در ۶ سانتی متر سفید - دیکشنری تک زبانه - دیکشنری دو زبانه - تعدادی فرم های پاسخگویی به سوالات - چند تا دفتر - رادیو ضبط بدون هد فون ..و کتابهای آیلتس است...شاید این سوال پیش بیاید که این کارتها چه کار بردی داره؟ از این کارتها فلش کارت می سازیم که استفاده از انها نظام منده ( مثل جعبه لایتنر ) و بعدا در موردش توضیح میدم...

۴
- برنامه ریزی : برنامه زمانبندی شما بر اساس وقت ازادتون و محدودیت زمانی شما انجام میشه ..نکته در اینجاست که هر دور مطالعه ۹۰-۱۰۰ دقیقه است که هر ۴۵ دقیقه یک استراحت ۵-۷ دقیقه ای باید داشته باشید... .من در نظر میگیرم شما وقتتون ازاده و فقط می خواهید مطالعه کنید( شاغل نیستید ) و ۶ ماه هم وقت دارید و سطحتون هم بیسیک است.مهم اینه که برنامه شما هم باید منعطف و متنوع باشه تا خسته تون نکنه ...مثلا اگرروزی ۴-۶ ساعت مطالعه برای خودتون در نظر گرفتید باید هم لغت بخونید هم گرامر هم گوش کنید و هم بنویسید....از طرف دیگه باید به برنامه خودتون بچسبید و خودتون رو مقید به اجرای اون بدونید...


الگوی 3773 در زمانی که شما از دو جنبه متضاد به یک موضوع می پردازید و در مورد ان بحث می کنید . یعنی مثلا یک سری دلالیل موافق در یک پاراگراف و یکسری دلایل مخالف در یک پاراگراف می آورید. اما در زمانی که می خواهید فقط موافق یا فقط مخالف حرف بزنید از الگوی 35553 استفاده کنید



نمونه الگوی۳۷۷۳

هر متن توسط پاراگراف های ان به چند قسمت تقسیم میشود و در هر قسمت ایده ها و مطالب مختلف راجع به موضوع انشا قرار می گیرد . استفاده از پاراگراف ها باعث می شود که توانایی فرد در ایجاد ارتباط بین مطالب مختلف معلوم شود. در ضمن تقسیم بندی متن به قسمت های مختلف درک مطلب و خواندن ان را آسان می کند


Renaissance, Independence Day, Discovery Day, Canada Day…. World Braille Day, International Thank-You Day, World Television Day, Australia Day, Good Friday, April Fool's Day, No Tobacco Day, Mother's Day … CN Tower, Rogers Centre (formerly Sky Dome), Shuri Castle, Kumamoto Castle, Tower of London, Castel Sant’ Angelo, Belem Tower, Osaka Castle, Eiffel Tower, Sydney Opera House, Gasshozukuri, Sultan Ahmet Camii, Neuschwanstein Castle, Forbidden City, Temple of the Inscriptions, Taj Mahal, Arc de Triomphe, Bigben, Great Pyramid of Khufu, Leaning Tower of Pisa, Moai Statues of Easter Island, Windmill, The Parthenon, Tower Bridge, Colosseum, Sphinx, Himeji Castle, Mont-Saint-Michel, Notre-Dame de Paris… Bay Sail'r, Bay Spirit, Bay Star, Bay Voyager, Blue Light Special, Blue Loves Diamonds, Blue Magic, Blue Max, Blue Moon,… hearthings without really listening to them. 


Overall Band Score

Candidates receive a Test Report Form setting out their Overall Band Score and their scores on each of the four sub-tests: Listening, Reading, Writing and Speaking. Each of the sub-test scores is equally weighted. The Overall Band Score is calculated by taking the mean of the total of the four individual sub-test scores.

Overall Band Scores are reported to the nearest whole or half band. For the avoidance of doubt, the following rounding convention applies; if the average across the four skills ends in .25, it is rounded up to the next half band, and if it ends in .75, it is rounded up to the next whole band.

Thus, a candidate achieving 6.5 for Listening, 6.5 for Reading, 5.0 for Writing and 7.0 for Speaking would be awarded an Overall Band Score of 6.5 (25 ÷ 4 = 6.25 = Band 6.5).

Likewise, a candidate achieving 4.0 for Listening, 3.5 for Reading, 4.0 for Writing and 4.0 for Speaking would be awarded an Overall Band Score of 4.0 (15.5 ÷ 4 = 3.875 = Band 4.0).

On the other hand, a candidate achieving 6.5 for Listening, 6.5 for Reading, 5.5 for Writing and 6.0 for Speaking would be awarded band 6 (24.5 ÷ 4 = 6.125 = Band 6).

اما یه نکته مهم دیگه اینه که عجله در پاسخگویی به سوالات نباید باعث روی تمرکز و دقت شما تاثیر بگذاره و باعث این بشه که اشتباهاتی مثل انتخاب گزینه اشتباه یا جابجا پرکردن پاسخنامه یا عدم توجه به دستورالعمل نحوه پاسخگویی به سوالات بشود.خلاصه اینکه اگر یاد بگیریم کنترل زمان امتحان در دست ما باشه نه اینکه ما مات و اسیر آن بشویم اکثریت نمره دلخواه رو کسب خواهیم کرد